Site İçi SEO Nasıl Yapılır? [Tüm Teknikler]
Toprağa bir fidan diktiğinizi düşünün. Fidanın büyümesini ve meyve vermesini istiyorsunuz. Bunun içinde fidanı sulamalı ve toprağının bakımını yapmalısınız.
Tümü birbiri ile bağlantılı. Biri eksilse fidan yetişmez, fidan olmadan da meyve alamazsınız.
Tüm sürecin merkezinde fidanın olduğunu unutmayın. Fidana ne kadar iyi bakarsanız, o kadar çok meyve alabilirsiniz.
Bu metafordaki fidan site içi SEO, su site dışı SEO, toprak ise teknik SEO‘dur. Meyve ise; tüm emeğimizin karşılığında kazanacağımız organik ziyaretçilerdir.
Örnekten de anlayabildiğimiz üzere, SEO kurgusu için en çok dikkat etmemiz gereken teknik; site içi SEO (on-page SEO)’dur. Sitenizde nasıl uygulamanız gerektiğini incelemeden önce, site içi SEO tekniğini ve neden önemli olduğunu inceleyelim.
Site İçi SEO (One-Page SEO) Nedir?
Site içi SEO; site içeriklerini arama motoru algoritmasına uygun hale getirmek için yapılan tüm çalışmalara verilen genel SEO tekniklerinin adıdır. Esas amacımız, arama motorlarının; yayınladığımız içerikleri daha kolay anlayabilmesini sağlamak.
Site içi SEO tekniklerini ne kadar iyi uygularsak, arama motorlarından o kadar fazla trafik kazanırız.
En harika kısmı da, tüm kontrollerin bizde olması.
Hazırladığım bu dev rehberde, site içi SEO tekniklerinin neler olduğunu anlatacağım. Doğru sonucu almak için neler yapmanız gerektiğini, ipuçları ve örneklerle birlikte değineceğim. One-page SEO tekniklerini toparlamak için, yapacağımız işlemleri 3 ana başlık altında derledim. Bunlar:
1. SEO Uyumlu İçerik
SEO uyumlu içerik yazmak bir sanattır. Harika kurgulamanız, yönetmeniz ve sahneye koymanız gereken bir sanat. Yeteneğinizi konuşturmalı, onlarca kriteri göz önüne almalı ve bunları yaparken de, hem okuyucuların hem de Google’ın beklentilerine odaklanmalısınız.
Site içi SEO uygulama rehberinin en uzun ve detaylı anlatımı bu madde altında olacak. SEO uyumlu içerik hazırlarken, nelere dikkat etmeniz gerektiğini ayrı ayrı başlıklar altında, örneklerle açıklayacağım.
Şimdi hazırsanız, adım adım SEO uyumlu içerik oluşturma rehberine başlayalım.
Anahtar Kelime Analizi
İçerik hazırlamanın ilk adımı, doğru anahtar kelime seçimiyle başlar. Rekabet oranın çok yüksek olduğu bir kategoride içerik hazırlayıp, SERP sayfasında rakiplerinizin üstünde yer almak istiyorsanız; seçtiğiniz anahtar kelimeyi detaylıca analiz etmelisiniz.
Peki anahtar kelime araştırması neden yapılmalı?
- Analiz yaparak, kullanıcıların tam olarak neyi, ayda kaç defa arattığını öğrenebilirsiniz.
- Analiz sonucunda raporlanan, anahtar kelimeniz ile benzer 3 ila 5 arası yardımcı anahtar kelimeyi not alın. Bu yöntem içeriğinizin semantik yazımını destekler. Semantik içerik ne mi? Birazdan ona da değineceğiz.
- Seçtiğiniz anahtar kelime, içerik hazırlamak için doğru olmayabilir. Anahtar kelime analizi yaparak, kelimenin farklı varyasyonlarını inceleyebilirsiniz.
- Sitenizde Google reklamları yayınlıyorsanız, anahtar kelimenin tıklama başına ne kadar kazandırdığını inceleyebilirsiniz.
Özetle anahtar kelime belirlemede, 3 altın soru kuralı vardır. Bunlar:
- Sorgu : İnsanlar tam olarak neyi, neden arıyor?
- Hacim : Bu anahtar kelimeyi kaç kişi arıyor?
- Zorluk : Seçilen anahtar kelimeyle içerik hazırladığınızda, rakiplerinizi geçebilecek misiniz?
Bu soruların hepsinin cevapları sizi tatmin ediyorsa, doğru anahtar kelimeyi buldunuz demektir. Rehberi burada sonlandırıp, içerik yazımına hemen başlamadan önce, okumaya devam etmeninizi öneririm. Rehberin devamında altın değeri bir çok tavsiye sizleri bekliyor.
Kullanıcı Neyi Arıyor?
Hazırladığım rehberin asıl amacı, bu satırları okuyan sizlere SEO’nun aslında nasıl çalıştığını, örnekler vererek açıklamak. Google arama algoritmasının nasıl çalıştığını bilirsek, içeriklerimizi de ona uygun şekilde hazırlayabiliriz.
Google; kullanıcıların neyi, neden aradıklarını anlamak için; RankBrain adında bir algoritma kullanıyor.
Peki kullanıcı aslında Google’dan ne ister?
Kullanıcıların arama amacı 4 kategoriye ayrılıyor.
- Gezinme : Site veya firma adı yazarak web sitesine ulaşmak ister.
- Bilgi Almak : Kullanıcı, bir konu hakkında bilgi almak ister. Haber, nasıl yapılır, sağlık gibi konulardan tutun da rüya tabirlerine kadar tüm bilgi amaçlı aramaları kapsar. En fazla arama bu amaç için yapılır.
- Ürün Araştırması : Bir ürün satın almadan önce, araştırma yapmak ister.
- Satın Alma : Direkt olarak ürün satın almak için arama yapar.
RankBrain; yapılan aramanın, yukarıdaki hangi amaca daha uygun olduğunu tespit eder. Ardında da sonuç sayfasında amaca uygun hazırlanan siteleri listeler.
Bu algoritmayı anladıktan sonra, hazırlayacağınız içeriği de ona göre oluşturmak gayet mantıklı bir strateji olur.
RankBrain’in çalışma algoritmasını daha iyi anlayabilmek için küçük bir test yapalım.
Google’a “en iyi kış lastikleri” yazalım.
RankBrain kullanıcının aramayı, ürün araştırması amacıyla yaptığını anladı. SERP sayfasından da, bu amaca uygun içerik hazırlayan siteleri listeledi. SEO tekniklerini doğru uygulayan site de, ilk sırada çıktı.
Şimdi de “kış lastikleri” kelimesini aratalım.
RankBrain, kullanıcının satın alma niyetiyle bir arama yaptığını anladı. SERP sayfasında da, kış lastiği satan siteleri listeledi.
Son olarak “kış lastikleri zorunlu mu?” aramasını yapalım.
RankBrain; aramanın bilgi almak için yapıldığını tespit etti ve bu amaçla hazırlanan siteleri listeledi.
SEO Uyumlu İçerik Hazırlama
Yayınlayacağımız içerik için anahtar kelime analizini yaptık. Anahtar kelime ile birlikte bir kaç farklı yardımcı anahtar kelimeyi de not aldık. Artık içerik hazırlamaya hazırız.
Peki SEO uyumlu içeriğimizi oluştururken, hangi kuralları göz önünde bulunduracağız?
SEO uyumlu makale hazırlamanın tek bir altın kuralı var.
Arama motorları için değil, kullanıcı için içerik oluşturun.
Diğer tüm kurallar, bu altın kuralı desteklemek için kullanılan birer araçtır. Ancak hepsi de önemli ve değerlidirler.
İlk Paragrafın Değeri
Google ile sitenize gelen bir ziyaretçi, içeriğinizin ilk bir kaç cümlesinde, aradığı sorgunun cevabını bulamazsa veya yazdıklarınızdan tatmin olmazsa sitenizi terk eder. Böyle bir durum yaşamamak için, içeriklerinizin ilk paragrafını itina ile oluşturmalı, ziyaretçiyi içeriğin devamını okuması için teşvik etmelisiniz.
Ayrıca ilk ve son paragrafta, hedef anahtar kelimeyi kullanmalısınız. Bu sayede Google, yazının neyle alakalı olduğunu daha kolay anlayabilir.
İçerik Uzunluğu
Hazırladığınız içeriğin kelime sayısı; ele aldığınız konunun derinliğine ve amacına göre değişkenlik gösterebilir. Ziyaretçinin sayfanıza neden geldiğini düşünerek içeriğinizi oluşturun. Kullanıcıya, öğrenmek istediği bilgiyi en kapsamlı şekilde anlatmaya odaklanın.
Çoğu kişi içerik oluştururken “en az 300 kelime” kuralını benimsese de, kelime sayısına odaklanmadan kaliteli içerikler oluşturmaya çalışın. Kelime sayısına odaklanırsanız, aynı cümleleri tekrar eder ve içeriğinizin kalitesini düşürürsünüz. Kelime sayısını, ulaşılması gereken bir hedef gibi görmeyin.
Ziyaretçinizin arama yaptığı konuda söyleyebileceğiniz her şeyi, aynı sayfa içinde anlatmaya çalışın. İnsanlar bir kaç paragraftan oluşan içerikleri okumak yerine, aradıkları şey hakkında ayrıntılı bilgi almak istiyorlar.
Uzun ve konuyu derinlemesine ele alan içerikler yayınlamaktan korkmayın. İçeriğiniz bittiğinde, kelime sayınızın en az 1,000 olduğunu göreceksiniz.
Ve evet, binlerce kelimelik içerik, hem ziyaretçi için hem de Google için daha değerlidir.
Anahtar Kelimelerin Kullanımı
Makalemizde kullanabileceğimiz ana anahtar kelimeye sahibiz. Ayrıca hatırlarsanız, anahtar kelime analizi yaparken 3 ila 5 arasında, yardımcı anahtar kelimeyi not almanızı söylemiştim. Semantik SEO uyumlu içerik hazırlamanın altın kuralı; içeriklerinizde bu yardımcı anahtar kelimeleri de kullanmanızla alakalı.
Long Tail Keywords terimini daha önce duymuşsunuzdur. Bazı yerlerde uzun kuyruklu anahtar kelime olarak da geçen bu terim; ana anahtar kelimemizin, daha düşük aranma varyasyonlarını ifade eder. Kelime analizi yaparken not aldığınız, yardımcı anahtar kelimeler; birer uzun kuyruklu anahtar kelimedir.
Peki içeriklerimizde uzun kuyruklu anahtar kelime kullanmamızın avantajları neler?
Söz gelimi; “diş beyazlatma” ile ilgili içerik hazırlayacaksınız. Anahtar kelime analiz araçlarını kullandınız ve 5 tane uzun kuyruklu anahtar kelime buldunuz. İçerik yazarken, hem anahtar kelimenizi hem de benzer anahtar kelimeleri (uzun kuyruklu anahtar kelimeleri) kullanırsanız, içeriğinizi daha kapsamlı hale getirebilirsiniz.
Uzun kuyruklu anahtar kelimelerin rekabet oranları daha düşüktür. Anahtar kelimede sıralamaya giremeseniz bile, içeriğinizde kullanacağınız uzun kuyruklu anahtar kelimelerde daha rahat sıralama elde edebilirsiniz.
Hem anahtar kelimenin, hem de uzun kuyruklu anahtar kelimelerin; içeriklerinizde hangi oranla kullanmanız gerektiği ile dair sihirli bir yüzde yok. Bazı SEO uzmanları, bir kaç defa kullanmanız gerektiğini söylerler.
İşin sihri; anahtar kelimeleri içeriğinizin alt başlıklarında kullanmanızda gizli.
Özgün Olun
Kimse bir konu hakkında sonsuz bilgiye sahip değil. İçeriğinizi hazırlarken farklı kaynaklardan yararlanabilirsiniz. Ancak hiçbir zaman başka sitelerde yayınlanan içeriği kopyalamayın. Sitenizde kopya içerik varsa, Google sitenize ağır cezalar verebilir.
Okunabilir İçerikler Oluşturun
Kullanıcıların içeriklerinizi daha konforlu okumasını sağlamaya çalışın. Bunun için uygulayabileceğiniz bazı basit ama etkili teknikleri var.
- Beynimiz görselleri yazılara kıyasla 60 bin kat daha hızlı işler. Görseller yardımıyla içeriğinizi zenginleştirebilirsiniz.
- Uzun paragraflardan oluşan içerikler yazmamaya özen gösterin. Aynı paragrafta en fazla 5 cümle yazın.
- İçeriğinizi hazırlarken, dil bilgisine önem vermeyi, gerekli yerlerde noktalama işaretleri kullanmayı ihmal etmeyin.
Başlık Kullanımı
Başlık etiketleri; makalenizdeki konu başlıklarını, yazı içeriğinden (paragraflardan) ayırmak için kullanılan HTML öğeleridir. Başlık etiketinin doğru kullanımı; hem ziyaretçiye daha konforlu okuma deneyimi sunar, hem de Google’ın içeriği daha iyi anlayabilmesini sağlar.
Başlık etiketinin kullanımı hakkında bazı önemli ipuçları şunlar:
- İçeriklerde H1 etiketi yalnızca bir defa kullanılmalı.
- H1 etiketi, aynı zamanda içeriğinizin başlığıdır.
- Seçtiğiniz anahtar kelime, içerik başlığında yer almalı.
- Başlığa anahtar kelime ile başlamak pozitif SEO sinyalidir.
Başlıkların doğru kullanımı şu şekildedir.
Görsel Kullanımı
“İçerik kraldır” deyimini duymuşsunuzdur. Özgün ve zengin hazırlanan bir yazı mükemmeldir. Ancak tek başına yeterli değildir.
Google görseller, tüm arama motoru pazarının %23’ünü oluşturuyor.
Bu inanılmaz bir rakam. Bu nedenle içeriklerinize eklediğiniz görsellere, en az içeriğiniz kadar özel ilgi göstermelisiniz.
Görseli sitenize yüklemeden önce, görselin dosya adını; içeriğinizin anahtar kelimesi ile değiştirin.
Arama motorları, kullandığınız görselin ne olduğunu tam olarak algılayamaz. İçeriğe eklenen görselin, ne olduğunu Google’a anlatmak içinse, alt özelliğini (alternatif metin) kullanın.
Meta Açıklaması
Meta açıklaması, arama motorlarının içeriği algılamasına destek olmak için kullanılır. SERP sayfasında, başlığın altında gösterilir. Yayınladığınız içeriğin kısa bir özeti niteliğindedir. Meta açıklamasına, içeriğin anahtar kelimesini de yazabilirsiniz. Ancak aynı kelimeyi birden fazla kullanmak, sıralama kaybına hatta Google’dan ceza almanıza neden olabilir.
İçeriklerinize 200 kelimeye kadar meta açıklaması yazabilirsiniz. Ancak mobil kullanıcılar yazılanların 160 karakterini görebilirler. O nedenle 160 karakterden fazla meta açıklaması yazmamaya özen gösterin.
Google meta açıklamasının bir sıralama faktörü olmadığını belirtse de, iyi yazılan meta açıklaması tıklama oranını yükseltir.
Yazdığınız meta açıklamasını test etmek için; MetaTags‘ı kullanabilir, içeriğin hem Google’da hem de Facebook ve Twitter’da nasıl görüneceğini kontrol edebilirsiniz.
Sesli Arama Optimizasyonu
Sesli arama; mobil cihazlardan insanların kolay arama yapmalarını sağlayan bir teknoloji. Yapılan araştırmalar, sesli aramaların her yıl katlanarak arttığını gösteriyor. Google, yayınladığı bir blog yazısında, sesli aramaların popülerliğine dikkat çekiyor.
Peki içeriklerinizi sesli aramalara nasıl uygun hale getirebilirsiniz?
İçeriğinizi yazmadan önce, anahtar kelimenizi Google’da aratın. Zengin sonuçlar kısmını fark edeceksiniz. Burada çıkan soru cümlelerini not alın. İçeriğinizde de bu sorulara cevap vermeye çalışın.
Konuyu daha iyi anlatabilmek için, bir örnek vereyim.
Mesela; “uykusuzluk nasıl giderilir” konusuna değinen bir içerik yazacaksınız. Google’da bunu aratın.
Gördüğünüz gibi kullanıcılar, yaptıkları aramalarda bu soruları da sormuşlar. İçeriğinizde bu sorulara cevap vermeye çalışın. Arama sonuçlarında çıkan soru kalıplarını bire bir kullanmayın. Soruları andıran, farklı kalıplar kullanabilirsiniz.
2. Site Bağlantıları
Site içi SEO’da, gözden kaçırılan en önemli kısımlardan biri de site bağlantılarıdır.
Peki bu ifade tam olarak hangi SEO tekniklerini kapsıyor?
Site bağlantıları, büyük ölçüde kullanıcıya sitemizde sunduğumuz gezinti deneyimi ile alakalı. 3 başlık altında site bağlantı yapısının nasıl olması gerektiğini inceleyelim.
Link Yapısı
Yayınladığımız içeriğin başlığı ve linki aynı olmalı.
Örneğin; sitemizde “Soslu Makarna Nasıl Yapılır?” adında bir yemek tarifi yayınladık.
İçeriğin linki şu şekilde olmalı : siteadiniz.com/soslu-makarna-nasil-yapilir/
WordPress kullanıyorsanız, link isimlerini ayarlamak için; Ayarlar -> Kalıcı bağlantılar kısmına tıklayın. Açılan menüden Yazı ismi seçeneğini seçin.
Site Derinliği
Ziyaretçilerinizin, sitenizde kolayca gezinti yapabilmelerini sağlayın. Ziyaretçiler, sitenizdeki en eski içeriğe bile en fazla 4 tıklama ile ulaşabilmeli. Bunu sağlamak için iki tür link yapısı kullanabilirsiniz.
1. Yapısal Linkler
Menü, footer ve breadcrumb (sayfa işaretleri yolu) içinde kullanılan bağlantı türüdür.
Sitenizdeki tüm içerikleri, farklı kategorilere kaydedip yayınlayın. Daha sonra bu kategorileri menü, footer (sitenin en alt kısmı) ve sidebar (sitenin yan kısımları) üzerinden ziyaretçilerinize sunun.
2. Site İçi Bağlantılar
Sitenizdeki bir içeriğinizden, sitenizdeki farklı bir içeriğe verdiğiniz link türüdür. Çoğu yerde, iç linkleme olarak da ifade edilir. Doğru kullanımı, SEO için oldukça faydalı bir dizi avantajı tetikler.
En büyük avantajlarından biri ziyaretçinin sitede geçirdiği süreyi arttırmasıdır. Diğer bir avantajı da, arama motoru botları siteyi indeksleme için ziyaret ettiklerinde, link verdiğiniz yazıdan yazıya geçip, sürekli siteyi tararlar.
Bir içerikte, kaç adet site içi bağlantı kullandığınızın bir önemi yok. Yine de aşırıya kaçmamak gerekir. Yayınladığınız içeriğin uzunluğuna göre, bağlantı sayısını arttırabilirsiniz. Her 200 kelime için, sitenizden 1 bağlantıya link gönderebilirsiniz.
Dış Linkler
Çoğu web site sahibi, içeriklerinden başka sitelere link vermeye pek sıcak bakmaz. Bunu hem ziyaretçi kaybetme kaygısıyla, hem de başka sitelerin reklamını yapmakla ilişkilendirirler.
Peki içeriklerimizden başka sitelere link vermek, sitemizin SEO sinyallerine olumlu mu yansır, yoksa olumsuz mu?
Google tarafından verilen demeçler ve yapılan araştırmalar, dış link kullanmanın SEO’ya olumlu katkıda bulunduğunu gösteriyor.
Ancak yayınladığınız içeriklerden, başka sitelere bağlantı gönderirken bir kaç kriteri göz önünde bulundurmalısınız.
- Dış bağlantıları ölçülü göndermelisiniz. Örneğin 100 kelimelik bir içerikte 5 tane dış bağlantı göndermemelisiniz.
- Kaliteli web sitelerine bağlantı göndermelisiniz.
- Doğal ve alakalı olmalı.
- Gönderdiğiniz dış bağlantılar; yeni sekmede açılmalı.
Bu kuralları göz önüne alarak site dışı bağlantı tekniklerini doğru uygularsanız, sıralamada yükselmeniz oldukça olası.
3. Tıklama Oranı Optimizasyonu
Ziyaretçiler için yararlı içeriğimizi, doğru bağlantılar vererek oluşturduk. Ancak site içi SEO tekniklerinin hepsini henüz uygulamadık. Örneğin; tıklama oranını arttırmak için yapılması gereken optimizasyon işlemleri.
Tıklama Oranı (TO) Nedir?
Tıklama oranı (TO); sitenizin arama sonuçlarında, kaç tıklama aldığınızı gösteren bir SEO hesaplama metriğidir.
Örneğin her gün 100 kişinin aradığı bir anahtar kelimede, sitenizin üçüncü sırada olduğunu düşünelim. İstatistiklere göre, anahtar kelimeyi aratan 100 kullanıcının 10 tanesi bağlantınıza tıklayacak. Bu durumda elde edeceğiniz tıklama oranı %10 olacaktır.
TO Neden Önemli?
Tıklama oranının önemli olmasını sağlayan iki ana unsur var.
Birincisi; tıklama oranı ne kadar yüksek olursa, o kadar fazla ziyaretçi kazanırsınız.
İkincisi ise; sitenizin tıklama oranı yüksekse, bu Google için harika bir veridir. Google, kullanıcıların, SERP sayfasında ne tür sonuçlar görmek istediğini daha iyi analiz edebilmek için tıklama oranını önemsiyor.
Sonuç olarak; siteniz ne kadar çok tıklama oranına sahipse, sıralamada o kadar fazla yükselirsiniz.
Tıklama Oranı Nasıl Arttırılır?
Tıklama oranın olumlu SEO sinyalleri için önemli bir kriter olduğunu öğrendik. Peki tıklama oranını arttırmak için neler yapmalıyız?
Parantez Kullanımı
Hubpot tarafından yapılan bir araştırma;, başlıklarda köşeli parantez kullanmanın, tıklama oranlarını %40 oranında arttırdığını gösteriyor.
Numara Kullanımı
Tıklama oranlarını arttırmak için, başlıkta sayılar kullanmak, bir çok SEO gurusunun kullandığı yöntem. Özellikle liste ve nasıl yapılır tarzı içerik başlıklarınızda sayı kullanabilirsiniz.
Doğru Başlık Yazımı
Yazı başlıklarınızı mümkün olduğu kadar kısa tutmaya çalışın. Kısa başlıklar, SERP sayfasında sonuçların daha kolay fark edilmesini sağlar.
Bundan bir kaç yıl öncesine kadar, web site sahipleri tıklama oranlarını arttırmak için yazı başlıklarında; “Mükemmel”, “Harika”, Başka Yerde Yok” gibi kelimeler kullanırdı. Ancak yapılan çalışmalar insanların artık bu tür başlık sıfatlarından bıktıklarını gösteriyor.
Meta Açıklaması
Bir kaç satır yukarıda meta açıklamalarını doğru optimize ederseniz, tıklama oranında artış olacağından bahsetmiştim. İşte size meta açıklamasını optimize etmek için kullanabileceğiniz bir kaç ipucu.
- Başlıkta ilgi çekici olabilecek kelimeleri kullanmamanızı söylemiştim. Bu hakkınızı – çokta abartmadan – meta açıklamasında kullanabilirsiniz.
- Yazacaklarınız içeriğinizle alakalı olsun.
- Kesinlikle potansiyel ziyaretçilerinizi aldatıcı ifadeler kullanmayın.
Yıl Kullanın
Başlıkta yıl kullanma nedeni çok basit. Ziyaretçiye; içeriğin güncel olduğuna dair mesaj verir.
Site Simgesi (Favicon) Kullanın
Google, bir kaç yıldan beri, mobil arama sonuçlarında site simgesini de gösteriyor. Sitenizin mobil arama sonuçlarında daha özgün görüntülenmesi için mutlaka site simgesi kullanmalısınız.
SONUÇ
Site içi SEO tekniklerinin en önemli detayının, kullanıcı gibi düşünmekten geçtiğini sakın unutmayın.
Site içi SEO; anahtar kelimeyi yazı içinde sürekli tekrarlamak veya kalın fontta yazmak değil, bundan çok daha fazlasıdır.
Anlatılan site içi SEO tekniklerini uyguladığınızda; sitenizin SEO sinyalleri artacak, bir süre sonra organik trafik sayısında artış gözlemleyeceksiniz.
Eklemek istediğiniz farklı bir teknik veya site içi SEO hakkında sormak istediğiniz bir konu olursa, yorum alanını kullanabilirsiniz.