SEO Nedir? SEO Nasıl Çalışır? SEO Neden Önemli?

0

Her gün dünya genelinde kaç tane blog içeriğinin yayınlandığını tahmin edebilir misiniz? İnanması güç ancak, bir günde 6 milyon kadar. Yani siz bu üç cümleyi okuyana kadar, birileri 340 yeni içeriği yayına aldı. Peki bu kadar fazla rekabet varken, rakiplerimizden sıyrılıp nasıl başarılı olabiliriz? Bunun için; reklam verme, sosyal medyayı etkin kullanma gibi bir kaç alternatif olsa da, bizi rakiplerimizden bir kaç adım öne geçirecek en etkili silahın adı; SEO.

Peki SEO nedir?

Yazımda bu sorunun cevabını vermekle kalmayacak, SEO ile ilgili altın değerindeki bilgileri de sunacağım. Ancak bunu yaparken, sizi teknik detaylarla boğmayacak, en fazla bilgiyi, en basit şekilde örnekler kullanarak anlatmaya çalışacağım.

Hazırladığım kapsamlı SEO kılavuzunda aşağıdaki bilgiler yer alıyor.

Yazının sonuna gelip, kılavuzu bitirdiğinizde; SEO’nun ne anlama geldiğini ve neden bu kadar önemli olduğunu öğrenecek, doğru adımları atmak için nelere dikkat etmeniz gerektiği hakkında güçlü bir altyapıya sahip olacaksınız.

 

SEO Nedir?

SEO Nedir?

Basit bir açıklamayla SEO’nun tanımını yapacak olursak; arama motorlarında yapılan bir aramada, sitenizin ilgili içeriğinin üst sıralarda yer almasını sağlamak için yapılan iyileştirme çalışmalarıdır. İngilizce “Search Engine Optimization” teriminin kısaltması olan SEO, dilimize “Arama Motoru Optimizasyonu” olarak çevriliyor.

SEO’yu daha anlaşılır hale getirmek için, bu tanımı örnek kullanarak biraz daha açayım.

SEO için 3 önemli kriter mevcut. Arama motoru (ki burada birinci önceliğimiz hep Google olacak), arama motorunu kullanan kişi ve sitemiz.

Örneğin sitemizde “En İyi Android Oyunları” adında bir içerik yayınladık. Biri Google’da bu kelimeleri kullanarak arama yaptığında, sitemizin arama sonuç sayfasında (SERP) üst sıralarda çıkmasını isteriz. SEO, bunu mümkün hale getirebilmek için, sitemizde yapmamız gereken tüm kapsamlı çalışmalara verilen tekniğin adı.

SEO’yu daha net anlayabilmek için önce arama motorlarının nasıl çalıştığını bilmemiz gerekir.

 

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama motorlarını (bundan sonra Google diyelim) neredeyse her gün kullanıyoruz. Yaptığımız aramanın sonuçlarında Google, bize “en iyi” olarak nitelendirdiği sonuçları, milisaniyeler içerisinde listeliyor.

Peki milyarlarca web sayfasını nasıl bu kadar hızlı tarayıp, “en iyi” sonucu bize gösterebiliyor?

Google’ın en iyi sonucu nasıl bulduğunu anlamak, bundan sonra öğreneceğimiz SEO işlemleri için kritik öneme sahip olacak.

Google; aranan kelimeye göre sonuçları listelemek için; arama algoritması adı verilen bir bilgisayar programını kullanır. Arama algoritmasının temel amacı; arama terimiyle alakalı içerik yayınlayan sayfaları analiz edip, arama yapan kullanıcıyı tatmin edecek sonuçları listelemektir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR :  Site İçi SEO Nasıl Yapılır? [Tüm Teknikler]

Google algoritmasının amacını bilsek de, tam olarak hangi kriterlere göre siteleri sıraladığını bilmiyoruz. Ancak Google, arama algoritmasının sonuçları listelerken hangi kriterleri göz önüne aldığı hakkında bize temel bilgileri kendi sayfasında veriyor.

Özetle arama algoritmasında en dikkat edilen kısımlar şunlar;

  • Hangi kelimelerle arama yapıldığı,
  • İlgili arama sorgusuna göre, sonuçlarda gösterilecek sayfanın konuya olan alakası ve sayfanın teknik altyapısı,
  • Sonuçlarda listelenecek sayfanın uzmanlığı (otoritesi),
  • Hangi ülkeden ve hangi şehirden arama yapıldığı,

gibi temel faktörler, arama sonuçlarını listelerken Google algoritması tarafından dikkate alınıyor. Temel oluşturmak için şimdilik bunları bilmek yeterli. Bundan sonra öğreneceklerimiz, SEO’nun işleyişi ve teknik SEO ayrıntılıları ile ilgili olacak.

 

SEO Nasıl Çalışır?

SEO Nasıl Çalışır?

Teknik olarak SEO’nun nasıl çalıştığını anlamak kafa karıştırıcı olabileceğinden, bu önemli konuyu sizlere bir örnekle anlatmak istiyorum.

Söz gelimi; yemek tarifleri paylaşacağınız bir internet sitesi açtınız. İlk iş olarak, sitenizin teknik altyapısını SEO’ya uygun hale getirdiniz.

Revani Tarifi adında bir içerik yayınladınız. Kısa bir süre sonra sitenizin Googlebot adında küçük bir ziyaretçisi olacak. Onun görevi, yayınladığınız revani tarifini, kelimesi kelimesine analiz etmek. Hemen ayrılmayacak. Sitenizde biraz daha zaman geçirecek. Sitenizdeki tüm sayfaları, kategorileri, menüleri, kod yapısını ve tüm diğer bilgileri kaydedip sitenizden ayrılacak.

Googlebot evine dönüp sitenizden kaydettiği tüm bilgileri, Google’a sunacak. Googlebot’un getirdiği bu bilgiler indeks adı verilen özel bir yapıya çevrilip, Google veritabanına kayıt edilecek.

Google’da revani tarifi araması yapıldığında, arama algoritması devreye girecek. Revani tarifi yayınlayan tüm siteleri incelenecek. Hatırlarsanız algoritmanın amacı, arama yapan kullanıcının karşısına “en iyi” sonucu göstermekti. Google algoritması, kullanıcıya en iyi sonucu göstermek için; yüzlerce sıralama kriterini dikkate alacak. Yapılan değerlendirme sonucunda, sıralama kriterlerinden en fazla geçer not alan siteden başlanarak, arama sonuçları listelenecek.

SEO bu sıralama kriterlerini karşılama sanatıdır.

Sitenizde ne kadar çok sıralama kriterinden geçer not alırsanız, SERP (arama sonucu sayfası) ‘de o kadar çok yükselirsiniz.

Aklınıza gelen soruyu tahmin edebiliyorum.

“Tüm sıralama kriterlerini uygulayıp, her arama sonucunda ilk sırada çıkamaz mıyım?”

Bu mantıklı sorunun cevabı hem hayır, hem de evet.

Nasıl mı?

Anlatayım.

Sıralama kriterlerinin tümünü bilmiyoruz, çünkü; Google dahil hiçbir arama motoru, algoritmanın dikkate aldığı sıralama kriterlerinin listesini açıklamıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR :  Site Dışı SEO Nasıl Yapılır? [Tüm Teknikler]

Bu sorunun bir de diğer cevabı var; evet sıralama kriterlerinden çoğunu biliyoruz. Nereden mi? Google’ın kendisinden. Google yetkilileri; seminerlerde, blog yazılarında, podcastlarda, video eğitimlerde ve sosyal medyada, arama sonucuna etki eden faktörlerin neler olduğunu paylaşıyorlar. Örneğin Backlinko.com sitesinin hazırladığı, Google yetkilileri tarafından açıklanan 210 sıralama faktörü yazısına göz atıp, sıralama kriterlerinden bazılarını inceleyebilirsiniz.

Yeri gelmişken, bir sorunun daha cevabını vereyim.

Sıralama faktörleri değişiyor mu?

Google kullanıcılarına daha iyi arama sonucu sunabilmek için, her yıl algoritmasında güncellemeler yapar. Bu güncellemeler sırasında, web sitelerinin sıralamalarında düşüş veya yükseliş gözlemlenebilir. Sitenizde temel SEO kriterlerini doğru olarak uygularsanız, herhangi bir güncelleme sorunu yaşamazsınız.

 

SEO Neden Bu Kadar Önemli?

SEO Neden Bu Kadar Önemli?

Siteniz ve içerikleriniz arama motorlarının kriterlerine göre doğru optimize edilmişse, sonuç sayfasında (SERP : Search Engine Results Page) üst sıralarda yer alıyor.

Peki Google’da üst sıralarda yer almak neden bu kadar önemli?

Bu soruya cevap verebilmek için; Zero web’in, küresel çapta yaptığı araştırmanın sonuçlarına göz atalım. Ne de olsa rakamlar yalan söylemez.

  • İnternet sitelerine gelen trafiğin %70,6’sı, bir arama motoru kullanılarak yapılıyor.
  • Dünya genelinde Google %70 oranla en çok kullanılan arama motoru. Türkiye’de ise Google’ın kullanım oranı %82.
  • Google, %62’lik oranla internet sitelerinin ana trafik kaynağı.
  • SERP sayfasında ilk sırada çıkan sitenin kazandığı tıklanma oranı %71,33.
  • İlk 5 siteden birine tıklanma oranı ise %67,60.
  • 6 ila 10’uncu sırada çıkan sitelere tıklanma oranı %3,73.
  • İkinci ve üçüncü sayfadaki sitelerden herhangi birine tıklanma oranı ise %5,59.
  • Geriye kalan arama yapan %15 kullanıcı ise; ya ücretli Google reklamlarına tıklıyorlar veya aramayı iptal edip farklı bir arama yapmayı deniyor.

Sayılar gerçekten SEO’nun önemini kalın çizgilerle, olabildiğince vurgulu anlatıyor.

 

SONUÇ

Sizlere olabildiğince sade şekilde SEO hakkında temel bilgileri vermeye ve SEO’nun neden gerekli olduğunu anlatmaya çalıştım.

Sitenizi SEO kriterlerine uygun hale getirmek için, uygulamanız gereken 3 ana teknik var. Bunlar; site içi SEO, site dışı SEO ve teknik SEO‘dur.

Nereden başlamanız gerektiği hakkında kafanızda sorular varsa; ilk olarak teknik SEO‘dan başlayarak sitenizin altyapısını SEO’ya uyumlu hale getirmelisiniz. Ardından SEO uyumlu içerik yazmak için site içi SEO kriterlerini, içeriklerinize ve sitenize değer katmak içinse site dışı SEO tekniklerini uygulamalısınız.

 

5/5 - (6 votes)
BİR CEVAP YAZIN

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.